FarhangIran
 
 
 
 
 
 
 
 
 
برگ نخست
در باره ما
پیوند با ما
راهنما
جستجوی پیشرفته
یاد داشت روز
سیاسی-اجتماعی
ترجمه روزنامه ها
تاریخی-فرهنگی
شاهنامه فردوسی
شاهنامه خوانی
زرتشت، اوستا، گاتها
سیمرغ در فرهنگ ایران
جشن های ایرانی
خنیاگری
باغ ایرانی
نام های ایرانی
واژه نامه زبان پارسی
پرسش و پاسخ
یادمان های تاریخی
رو یداد ها
گفتگو ها
طنز
 
 
تازه ترین ها
پر بیننده ترین ها
 
 
 
 
 
 
برگ نخست arrow تاریخی-فرهنگی arrow جستار های تاریخی-فرهنگی arrow آموزش علم اعداد و حروف(علم جفر)
آموزش علم اعداد و حروف(علم جفر) چاپ ارسال به دوست
نویسنده فرامرز دادرس   
۳۱ تير ۱۳۸۶

آموزش علم اعداد و حروف و معنویت نوین(مقدماتی) از دروس حوزه های علمیه اسلامی
در آموزشهای حوزه های دینی اسلامی در ایران و دیگر کشور های اسلامی،همواره به بخشهایی از آموزش های دانشجویان (طلاب ) علوم دینی  بر میخوریم  که از آنها به نام، علوم اسلامی در پی بردن به اسرار و رموز قران و این جهان هستی گفتگو می شود ، وبرای باوراندن نارسایی های بیشمار این ژا ژه پردازی ها و خرافه گویی هادر پیوند با دانش و خرد، هر جا که این یاوه گویی ها مورد شک مردم قرارگیرد و یا اثبات آن دشوار گردد می گویند این ، علم انبیاء و اولیای خداوند بوده و بر همه كس آشكار نمی باشد.

گفته می شود که بیش از پنجاه سال است  یهودیان در کاوشهای باستان شناسی در اورشلیم ،  شهر مقدس دینهای سامی ، به دست نبشته های بسیار کهن از کتاب مقدس یهودیان ، تورات دست یافته اند که بسیار شگفت انگیز است و شماری از دانشمندان یهودی با بهره گیری از ابزار و روشهای نوین علمی در پی بدست اوردن راز و رمز این دست نبشته کهن می باشند .آنها می گویند که با بهره گیری از دانش شمارش و ابزار رایانه ای (کامپیوتری)، در پی آگاهی از رموز پیدایش این جهان هستی و آدمیانش  می باشند. و با این شیوه از آینده آدمیان و کائنات نیز پیشاپیش آگاه خواهند شد . و بسیاری از یهودیان در شادی بدست آوردن این نیرو و چیرگی بر این جهان هستی روز شماری می کنند ، و مسلمانان از چیرگی یهودیان بر جها ن و در پی آن نابودی اسلام بیمناک می باشند.در راستای این ژاژه پردازی ها و خرافه گویی ها ، خانمی که در کشور فرانسه در کار چاپ و پخش ادبیات ا روتیک می باشد دست به ابتکار تازه ای زده که در یک برنامه تلویزیونی هم از آن گفتگو شده است ، ایشان با کمک یک استاد علم شمارش (ریاضیات) چند کتاب اروتیک را با بهره گیری از این روش (کشف الرمز) نموده و به دست آورد های بسیار سرگرم کننده و خنده آور رسیده است. اما شوربختانه  این آ گاهی ها نیز در باور های مومنین خللی وارد نکرده است.

 در بخشی از کتاب آموزش علم اعداد و حروف و معنویت نوین(مقدماتی) آمده است :

«آیا تا کنون شده از خود بپرسید که چرا خواندن سوره توحید به تعداد سه مرتبه معادل ختم كل قرآن می باشد و یا اینكه چرا قرآن به رمز است و چگونه استكه تمامی مسائل از آدم تا خاتم در آن بیان شده است و چرا قرآن شفاست،و عناوین مختلف دیگری كه وجود دارد و كمتر كسی سعی در یافتن حتی جزئی ترین این اسرار دارد تا جائیكه تنها به خواندن قرآن،‌ احادیث و غیره اكتفا نموده و حتی گاهی متوجه ساده ترین رموز اعداد و حروف نمی شویم. خداوند سبحان در قرآن می فرماید: بهترین شما كسی است كه قرآن را بخواند و در آن تفكر نماید.حتی شاید در این آیه هم كسی متوجه نباشد كه منظور از تفكر چیست ؟ علم جفر كه به عنوان علم اعداد و حروف نامیده شده است،‌ علم انبیاء و اولیای خداوند بوده و بر همه كس آشكار نمی باشد. از این علم می توان در كشف و شهود و یافتن رموز كلمات استفاده نمود، و در علم جفر كبیر با مطرح نمودن هر سئوال و استفاده از مراحل این علم میتوان به پاسخ سئوال رسید، البته بدست آوردن پاسخ در انتهای مراحل از عهدةهر شخصی خارج بوده و شخص باید به یك مرحلة معنوی و خلوص رسیده باشد و به اصطلاح دست او ((یدالله)) باشد و در ایران عزیزمان وجود دارنداشخاصی  که به این مرحله از رشد و آگاهی رسیده اند و این مرحله قابل آموزش نبوده ویك تجربة شخصی معنوی می باشد.  مراحلی كه درجفر كبیر ا ستفاده می گردد تا پاسخ هر سئوال دریافت شود عبارتند از:تبدیل حروف سئوال به عدد ا بجد- پیدا نمودن مدخل كبیر و مدخل صغیر كلمات- یافتن اساس و نظیرة هر حرف طبق جداول حروف ا بجد- بدست آوردن زبر و بینات حروف حاصله- تكسیر حروف- تخلیص- مستحصله- شناخت قوای اعداد و در نهایت رسیدن به لسان الغیب و پاسخ باطنی از ظاهر سئوال در مراحل ذكر شده تا مرحلة ششم امكان آموزش توسط قرآن وجود دارد و بعد از آن نیازمند شرایط خاص بیان شده می باشیم مولای متقیان علی (ع) تمامی مراحل ذكرشده را به صورت ذهنی انجام داده و پاسخ هر سئوال را برای یاران بازگو می نمودند. دراین دوره سعی شده تا مقدمات این علم را به طور صحیح برای علاقمندان باز گو نماییم و یاری تمامی محققان در این زمینه را به منظور دادن آگاهی كامل و درست را طلب می نمائیم از كاربردهای این علم می توان به موارد زیر اشاره نمود»:

« یافتن عناصر غالب بر طبیعت هر فرد و میزان سازگاری افراد با یكدیگر- یافتن طالع افراد- روش محاسبة ساعات سعد و نحس از روی علم نجوم- روش های دعا و شرایط استجابت آن- قدرت شفادهی اذكار الهی- خواص حروف- كشف الاسرار نامهای ائمه از طریق آیه تطهیر - تاثیر نامهای الهی و در این راستا به كمك علم نجوم، علم اعداد آریایی و اعداد نجومی، ارتعاشی، مادی و اعداد انرژی و همچنین رموز اعداد 3و7و40و غیره آموزش داده خواهد شد و با آموزش این مبحث از علم اعداد می توان با توجه به لحظه تولد هر شخص خصوصیات فرد را به طور نسبتاً كامل بدست آورد، زیرا خصوصیات هر لحظه از هستی با لحظة دیگر تفاوت داشته و تنها ماه تولد نشانگر خصوصیات و طالع فرد نبوده بلكه سال،‌ ماه،‌ روز، ساعت، دقیقه،‌ ثانیه و حتی صدم ثانیه نیز درشكل گیری طالع و خصوصیات فرد موثر بوده و پدران و مادران گرامی با فراگیری این علم تا حد زیادی قادر به تشخیص آینده و طالع فرزندان خود خواهند بود».

حساب ابجد و روش‌های مختلف محاسبه كلمات بر طبق آن.

 اکنون برای پی بردن به این روش شمارش به بررسی آن می پردازیم.در این روش به هر بند واژه(حرف) الفبای تازی یک شماره دا ده می شود. تازیان برای فرا گیری الفبای در هم ریخته خود، روش از بر خوانی آن را به گونه ی زیر فرا می گیرند و ابجد، نامهای چهاربند واژه نخستین از بیست و هشت بند واژه زبان تازی می باشد. أبْجَد ، هَوَّزْ ، حُطِّی‌ ، كَلِمَن‌ ، سَعْفِصْ ، فَرِشَت‌ ، ثَخَّذْ ، ضَظِغْ:این روش ویژه بند واژه های تازی است و چهار بند واژه زبان فارسی را در بر نمی گیرد. بنا بر این واژه های فارسی که در آنها یکی از این چهار بند وا ژه(پ، چ ، ژ، گ) باشد  را نمی توان با شمارش ابجد (کشف الرمز) کرد، گو اینکه بسیاری از آیت الله ها (نشانه های الله برروی زمین) می گویند که این روش را تنها در باره واژه های  زبان تازی یا بگفته آنان زبان قران می توان اجرا نمود . به این روش شمارش علم( جفر) می گویند وبه چند گونه شمارش بخش می شوند. ابجد کبیر به اعداد از 1 تا 1000  گفته می شود

ابجد
1234
    
هوز 
567 
    
حطی 
8910 
    
کلمن
20304050
    
سعفص
60708090
    
قرشت
100200300400
    
سخذ 
8009001000 

ابجد صغیر به طرح 9 ، 9  گفته می شود 

ابجدهوزحط
123456780
         
یکلمنسعفص
123456780
          
قرشتثخذضظغ
1234567801


















در این روش بند واژه های( ط ،ص ،ظ) شماره ای ندارند و شماره آنان برابر (هیچ ) میباشد.برای روشن شدن ، بند واژه (ی) برابر (1) میباشد،چون (1x9) و سپس  از 10 کم می شود و شماره 1 می ماند وبند واژه (ن) برابر (5) میباشد ، چون ( (5x9از 50 کم می شود و (5) می ماند .اما بند واژه های ( ط ،ص ،ظ) هر یک باید 9 برابر شوند و از (00) کم شوند که باز هم  (0) می ماند.

عدد وسیط به ابجد با طرح 12 ، 12 گفته می شود 

ابجدهوزحطیکل
123456789101112
            
منسعفصقرشتثخ
123456789101112

ذضظغ
1234

در این روشها ، همزه و ا لف، هر یک را با شماره (1) برابر می دا نند؛ وبند واژه هایی که دو بار گفته (تشدید) می شود یک بار شمارش می شوند. برای نمونه ،واژه( عليّ ) را 110 بشمار می آ ورند وتشدید( ياء) را بشمار نمی آ ورند. . چون‌ ع‌ 70 و ل‌ 30 و ی‌ 10 است‌ وافزون این ها 110 می شود. وواژه( قدّوس)‌ را 170 می شمارند؛ چون‌ ق‌ 100 و د 4 و و 6 و س‌ 60 است‌ و دا ل‌ که دو بار گفته می شود اما یکبار بشمار می آید. واژه (‌ فعّال‌) را 181 می شمارند؛ چون‌ ف‌ 80 و ع‌ 70 و ا 1 و ل‌ 30 است‌ ، اما واژه( جلاله)‌: الله‌ را با آنكه‌ لام‌، تشديد دارد یک بند واژه‌ حساب‌ مي‌كنند و الف‌ الله‌ را بشمارمی آورند؛ بنابراين‌ الله‌ 36 مي‌شود چون‌ ا‌ 1 و ل‌ 30 و ه 5ا ست‌ و به‌  همين ‌روی ،لله‌ را با تشديد نمي‌نويسند؛اما در نوشتار ها( ل)   را دو بار مي‌نويسند و الف‌ را نيزنمي‌نويسند ؛ و در نوشتارها می نویسند :الله‌در حالي‌ كه‌ بنا بر روشهای نوشتاری یاید نوشته شود:( الاّ ه)‌ ؛اما روش نوشتن تازی بر پایه شمارش ابجد است بنا براین( الاَ ه‌) را به‌ گونه‌( الله‌)بايد نوشته‌ و تشديد هم‌ بر روي‌ آن‌ نبايد گذارد، و بر همين‌پایه‌ چون‌ بند  وا ژه دو  بار گفته شده در نوشتار‌ دارای تشدیداما در نوشتن يك‌ بند واژه‌ نوشته‌ مي‌شود، ويك‌ بند وا ژه بشمار می آید‌، و بر پایه ‌ آنچه‌ گفته‌ شد الف‌( إلاّ هُ) را نيز بشمار نمی آورند، و افزو ن آنها‌ را 37 مي‌دانند؛ چون‌درنوشتار (الَه ) ‌ بدون‌ الف‌ نوشته‌ مي‌شود ؛ و الف( رحمن‌) را نيز بشمار نمی آورند ، وافزون آنها 298 مي‌دانندچون‌ درنوشتن رحمن‌  بدون‌ الف‌ نوشته‌ می شود.ا ما روشهای شمارش به دوگونه است:(حساب مُجمَل) و ( حساب‌ مُفصّل‌). (مُجمَل‌) آنست‌ كه ‌شماره بند وا ژه های یک وا ژه  را چنان‌ كه‌ نوشته‌ مي‌شود بايد بشمار آورد،برای نمونه،( قدّوس)‌ چهار بند واژه‌ دارد: ق‌ 100 و د 4 ، و و 6 ، و س‌ 60 و( فعّال)‌ چهار بند واژه‌ دارد . ف‌ 80 و ع‌ 70 و ا 1 ، و ل‌ 30 و يا( أحدُ يا صَمَد) ده‌ بند وا ژه‌ دارد: ی 10 و ا 1 و ا 1 ، و ح‌ 8 و د 4 ، ث‌ 110 ، ص‌ 90 ، و م‌ 40 ، د 4 ، بنابراين‌( قدّوس)‌ 170 و( فعّال)‌ 181 و( يا احد يا صَمَد) 169 خواهد بود .و مُفصّل‌ آنست‌ كه‌ بند واژه های هر واژه را همانگونه که گفته می شود باید شمارش کرد . بنابراين‌ هر بند واژه ای‌ چون‌ در گفتار‌ به‌ چند بند واژه صدا می دهد، بايد تمام‌ بند وا ژه ها گفته شود و به شمار آید برای نمونه ( قدّوس‌) چهار بند واژه‌ دارد؛( ق‌، د، و، س‌ )؛ «ق‌» اين‌ طورگفته مي‌شود:( قاف)‌ و در این روش باید آنرا سه‌ بند واژه به شمارآورد: ق‌ 100،ا 1‌ ،ف 80 و «د» اينگونه‌ گفته مي‌شود: دا ل‌ و بايد آنرا نيز سه‌ بند واژه‌ به‌ شمار‌ آورد: د 4 ، ل‌ 30 ، و « و» اين‌ طور تلفظ‌ مي‌شود: ( واو) وآنرا نيز بايد سه‌ بند واژه بشمار آورد ، و 6 ،ا1 و 6 ،  و « س‌» اينگونه گفته ‌ مي‌شود: (سين‌) و بايد آنرا نيز سه‌ بند وا ژه شمارش ‌ كرد: س‌ 60 ،ی 10 ، ن‌ 50 بنابرا ين ‌واژه( قدّوس)‌ به‌(حساب‌ مُفصّل‌) 349 خواهد بود ؛ در حالي‌ كه‌ به‌( حساب‌ مُجمَل‌)170 می شود .نمونه ديگر( يا أحدُ يا صَمَد) يكايك‌ واژه ها اینگونه گفته  مي‌شود: يا الف‌ الف‌ حا دا ل‌ يا ا لف‌ صاد ميم‌ دا ل‌ . بنابرا ين‌ به‌ حساب‌ مُفصّل‌ بايد هر كي‌ از ا ين‌ حروف‌ را مُفصّلاً به‌ حساب‌ آ ورد بدين‌ ترتيب‌: ي‌ 10 ، ا1 ، ا 1 ، ل‌ 30 ، ف‌ 80 ، ل‌ 30 ف‌ 80 ح‌18 ، د 4 ل‌ 30 ي‌ 10 ا 1 ا 1 ل‌ 30 ف‌ 80 ص‌ 90 ا 1 د 4 م‌ 40 ي‌ 10 م‌ 40 د 4 ا 1 ل‌ 30 و بنا براين‌ افزون اینها (619) خواهد بود در حالي‌ كه‌ همين‌ واژه به حساب‌ مُجمَل‌ ( 169) مي‌باشد .برای نمونه در زیر برا بری چند واژه مقدس اسلامی، بویژه در نزد شیعیان را با شمارش ابجد می بینیم، و به سردرگمی مومنین با د ید ن  این شماره ها پی خواهیم برد؛ و اینگونه بازی با شماره ها باز بودن دست دغل کاران را در فریب مردم ساده لوح نشان می دهند. 

روش شمارش ا ل معلییا علیمحمد
ابجد کبیر با حساب مُجمَل7111012192
ابجد کبیر با حساب مُفصّل272197336219
ابجد صغیر با حساب مُجمَل8111320
ابجد صغیر با حساب مُفصّل29243935
با عدد وسیط با حساب مُجمَل1426374
با عدد وسیط با حساب مُفصّل44527251

 اعتقاد به تقدّس وا ژه ها و رمز و راز آنها در تاریخ اسلام، پیشینه ای دراز دارد، بگونه ای که درآغاز پیدایش اسلام بسیاری از مسلما نان ، واژه های کوتاه (حروف مقطّعه) و آیه های آغازین برخی از سوره های قرآن مانند: "الف. لام . میم ذالک الکتاب..." را رمزی میان الله و پیامبرش می دانستند که مردم عادی از درک و فهم آن ناتوان بودندباور به اصالت حروف و تقدس کلمه در سایر دین ها نیز یافت می شود. در عرفان یهود  ارزش و تقدس حروف و اعداد را تا آنجا بالا می برد که (kabbala)اعتقاد به قبالا، قباله  آنها را از " نصوص مقدس " به شمار می آورند. در مسیحیت نیز تقدس کلمه ، اهمیت بسیار دارد به گونه ای که در انجیل ازآن سخن به میان آمده: " در آغاز کلمه بود، و کلمه نزد خدا بود، و کلمه خدا بود " انجیل یوحنا ، باب اول، آیه 1  اینگونه باور ها به رمز و راز حروف و کلمه  در سر زمینهای اسلامی سر آغازی در پیدایش گروه هایی  از جمله: فرقه مغیِریّه، بیانیه ، کَسَفیه ، حروفیه و جز اینها ... و بعد ها حساب جُمَل، حروف ابجد و علم جفر ، پایه اینگونه عقاید و باور ها گردید

 

آخرین بروز رسانی ( ۱۷ شهريور ۱۳۸۹ )
 
 

دریافت آگاهی نامه

نشانی ایمیل شما:  
دریافت آگاهی نامه بیرون رفتن
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتشارات فرهنگ ایران
انتشارات فرهنگ ایران
گاهنامه فرهنگی
گاهنامه فرهنگی
گروه فرهنگ ایران
FaceBookFarhangiran
شاهنامه فردوسی
shahnameh
پرچم های ایران
flag_shah_safi-2.jpg
پوشاک زنان ایرانی
جنگ ابزار های ارتش ایران
RSS های فرهنگ ایران
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Untitled Document
                              

Copyright © 2004, All rights reserved. Created by The Iranian cultural foundation
E-mail: webmaster[at]farhangiran.com