FarhangIran
 
 
 
 
 
 
 
 
 
برگ نخست
در باره ما
پیوند با ما
راهنما
جستجوی پیشرفته
یاد داشت روز
سیاسی-اجتماعی
ترجمه روزنامه ها
تاریخی-فرهنگی
شاهنامه فردوسی
شاهنامه خوانی
زرتشت، اوستا، گاتها
سیمرغ در فرهنگ ایران
جشن های ایرانی
خنیاگری
باغ ایرانی
نام های ایرانی
واژه نامه زبان پارسی
پرسش و پاسخ
یادمان های تاریخی
رو یداد ها
گفتگو ها
طنز
 
 
تازه ترین ها
پر بیننده ترین ها
 
 
 
 
 
 
جایگاه زن ایرانی چاپ ارسال به دوست
نویسنده کاظم رنجبر   
۰۵ شهريور ۱۳۸۶
جایگاه زن ایرانی ، از منظرشعور فرهنگی آخوند حکومتی. توهین به کرامت انسانی زن، زیر پوشش ازدواج موقت . 

پیشگفتار :این مقاله را ، به زنان و دختران ،و معلمین،و استادان دانشگاه های ایران  تقدیم میکنم، که یکی از سخت ترین دوران زندگی اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی  خود را زیر حاکمیت جهل ، فساد و خرافات نظام مطلقه فقیه می گذرانند.انوشه انصاری ، اولین زن فضا نورد ایرانی است که در مهر ماه 1385 ، همراه با دو فضا نورد دیگر ، توسط  فضا پیمای سیوز (Soyuz TMA-9) به مدت 9 روز به فضا مسافرت کرد . لازمه چنین مسافرت فضائی ، برخورداری از دانش های پیشرفته علمی و سلامت جسمی است. سفر فضائی خانم انوشه انصاری ، برای هزارمین بار نشان داد ،که در هیچ یک از زمینه های علمی ، اقتصادی و فنی ، ایرانیان ،چه مرد و چه زن ، از هیچ ملتی عقب مانده ترو کم استعداد تر نیستند. .منتها تا روزیکه این سرطان جهل و خرافات ، که هیچگونه سنخیتی با دین به مفهوم ، اخلاق و معنویت ندارند ، در جامعه ریشه کن  نشود ،نه تنها در ایران ، بلکه در تمام کشور های مسلمان ، وضع  عوض نخواهد شد. اگر خانم انوشه انصاری در قم  ، از خانواده فقیر بدنیا می آمد ،و ایران را ترک نمی کرد ،و تحت تربیت «علوم  روحانیون حکومتی» قرار میگرفت ، مسلمأ تا امروز ،هر از چند روزی  صیغه  شرعی روحانیون حکومتی می شد ،که تا عمود اسلام پایدار بماند. و عوض فضا نوردی ، در گورستان های قم ، دنبال چاه جمکران می گشت. یاد سعدی علیه رحمت گرامی باد ،که می گوید :باران که در لطافت طبع اش خلال نیست          در باغ لاله روید ودر شوره زار خس .اگر بخاطر فقر مالی و فرهنگی ، دخترکان ایرانی به امارات خلیج فارس قاچاق می شوند ، مصبب اصلی ، نظام حکومتی است که در آن عقل ، شعور و کرامت انسانی جایگاهی ندارد. در ریاضیات ،در بخش جبر ، از طریق معادلات ،یک مجهولی ، دو مجهولی و چند مجهولی ، می توان به ترتیب ، مجهولات را پیدا کرد. در علوم انسانی ،که علوم سیاسی ، اقتصادی و مدیریت جامعه  را نیز شامل می شود ، معضلات و معما های اجتماعی را نیز از طریق محاسبه و داده های عینی ، عینی و ذهنی جامعه می توان حل کرد. دو معمای ایکه امروز در جامعه ایران مورد بحث و تفحص کنجکاوان و افکار عموی قرار گرفته اند : عبارتند از :حل  معمای« صیغه های مشروع !» اسلامی در مذهب شیعه ،وثروت های نا مشروع روحانیون حکومتی ، را که در دو مقا له جدا از هم  ، به نظر خوانندگان خواهم رساندطرح مسئله ازدواج موقت برای اولین بار در سال 1371 ، بوسیله حجت  الا سلام اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت مطرح شد.در آن زمان آقای رفسنجانی با اشاره به قابل قبول نبودن رابطه جنسی  خارج از ازدواج گفت :صیغه برای رفع مشکلات جنسی و حل وفصل مسائل مر بوط به فساد در یک جامعه اسلامی است و می تواند نیاز های جنسی  زن ومرد را حل کند. در اینجا این سئوال پیش می آید ، آیا از آن تاریخ تا امروز ، فرزندان آقای رفسنجانی ، به پیروی از امر به معروف و ارشاد اسلامی  پدر گرامی شان ،عملأ به ازدواج موقت تن می دهند ، یا اینکه صیغه ، فقط مخصوص دختران ،و زنان فقیر ، چه بسا یتیم ،و بی سرپرست است ،که برای امرار معاش خود ،مجبور  به تن فروشی هستند ؟برای حل این معما ، این مقاله را دنبال می گیریم. در ماه های گذشته  ملت ایران با دو رخداده اجتماعی روبرو شدند . یکی از آنها ، ضرب و شتم دختران و زنان ایرانی بود ،که« حاکمان دینمدار» نگران اخلاقیات اسلامی  بودند که مبادا بالباس های تابستانی  نسبتأ سبک ، بخاطر گرمای هوای تابستان  ، یک دفعه عمود خیمه اسلام فروریزد.لذا سپاه منکرات را به جان زن و دخترو حتی پسران جوان انداختند ،و آن صحنه های رقت انگیز را ملت و حتی رسانه های بین المللی  شاهد بودند ،که چگونه زنان و دختران را در ملاء عام کتک میزدند ،و با چهره های خونین آنها را به بازداشتگاه می بردند. دومین واقعه ، تشدید مبارزات  صنفی دانشجویان و فرهنگیان کشور ، برای خواسته های صنفی و و تامین معیشت زندگی بود ،که  حقوق مسلم  فردی و  اجتماعی این بخش از اقشار جامعه محسوب می شود.در حقیقت وقتیکه به ذات ودینامیزم این مبارزات و در مقابل آن،  خشونت و ضرب و شتم نیروی سرکوب نظا م ،نگاه می کنیم ، در نهایت به به دو نقطه اساسی می رسیم . (1) - سرکوب آزادی های فردی و اجتماعی شهروندان  .(2)- نبود عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه و تشدید تضاد طبقاتی ،که از اولین روز حاکمیت نظام استبداد دینی ، این شکاف طبقاتی ،و بی عدالتی  روز بروز  بیشتر شده است.در مقابل این دو واقعیت  جامعه ، یعنی نبود آزادی های فردی و عدالت اجتماعی، هیت حاکمه ، طبق معمول دست به دامن فقها و «علمای اعلام !و آیات اعظام » می شود، که این حضرات ، با علم ودانش خود ، معضلات جامعه را با فتوی. احکام دینی حل بکنند.رابطه انسانی زن و مرد ، در طول تاریخ  ،و فرهنگ های مختلف ، باهستی جامعه انسانی گره خورده است.ادامه حیات بشریت ، بدون رابطه جنسی بین مردو زن ، غیر قابل تصور است. منتها از آنجائیکه انسان موجودی دو بعدی ، یعنی حیات اجتماعی او ، ترکیبی از طبیعت و فرهنگ است ، لذا این رابطه ، زن و مرد ، در نهایت بصورت ازدواج و تشکیل خانواده ، در چهارچوب قوانین و ارزش های حاکم در جامعه عملی میشود.در هزاره سوم ، در اکثر تمدن هاو کشور های موجود ، تک زوجی  مورد قبول عقلانی و حقوقی شناخته شده است .خصوصأ اینکه در خانواده تک زوجی ، تعادل روحی کودکان ،اجرای  عدالت و احترام ، به فرد فرد اعضای خانواده ، تا اندازه ای نسبت به خانواده کثیر الزوجی ، عملی تر است. به همین جهت نیز ، در اکثر کشور های معتبر دنیا ، حتی در بعضی کشور های مسلمان چون کشور تونس و ترکیه تعدد زوج ، منسوخ و قدغن است.امٌا از آنجائیکه کشور ایران بنا به خواسته آیت الله خمینی « مملکت محٌمدی » است ، لذا باید ،مو به مو ، آداب و سنت جامعه عرب چهارده قرن پیش اجراء شود.اجرای  این آداب و سنت در عمل ، چه خسارات معنوی و مادی به جامعه  وارد می کند ، برای آقایان روحانیون مهم نیست . چون در منطق  روحانیون حکومتی ، اندیشیدن ، فکر کردن ،تعقل  مشاهده و تجربه کردن ، نتایج یک عمل اجتماعی و اقتصادی را سنجیدن ، جایگاهی ندارند.برای این حضرات ، تمام مسائل انسانی ، علمی ، ارضی و سماوی ، در قران ، سنت و حدیث برای تمام تاریخ بشریت معین و مشخص شده است،و حضرات هم در این علم تبحرو تخصص دارند. لذا  آنچه که درجامعه عشیره ای 14 قرن پیش عربستان  رایج بوده ، برای حضرات روحانیون ، همان حجت است و باید هم تا  آخرین روز بشریت این چنین باشد!اگر به زندگی خانوادگی  پیامبر اسلام ، خلفای راشدین ،و امامان شیعه دقیق بشویم ، می بینیم ، اغلب این شخصیت ها زوجات متعد د داشتند و مرسوم بود که برای حفظ قدرت رهبری ، سیاسی ، دینی خود  بر جامعه ، دختران و خواهران همدیگر را به ازدواج خود دری می آوردند.بطوریکه حضرت محمد(ص) 12 همسرداشت ، عایشه دختر ابوبکر ، یکی از  زنان  آن حضرت بود.دو ختر عمر ابن الخطاب ،و خواهر معاویه  نیز از زنان ، پیامبر بودند. دو دختر پیامبر ، بنام های رقیه ، ام الکلثوم ، در ازداوج عثمان خلیفه سوٌم بود ،حضرت فاطمه دختر پیامبر نیز در نکاح حضرت علی (ع) بود .معروف است  حضرت علی ، در زمان حیات پیامبر ، تصمیم داشت ،که زن دیگری را به نکاح خود در آورد ،و پیامبر مانع آن شد. اما بعد از رحلت حضرت رسول ، امام اول شیعیان ، مجموعأ 11 زن ، حضرت امام حسن (ع)  62 زن   ، حضرت حسین(ع)  5 زن داشتند. بی جهت نیست که حجت الاسلام محسن قرائتی که در جمهوری اسلام ناب محمدی آقای خمینی ، مسئولیت سواد آموزی (چه سواد وچه علمی ؟ مهم نیست ) و ستاد اقامه نماز را دارد ، در رابطه با آسیب شناسی اجتماعی ، از جنبه اسلامی ، چنین اظهار فضل می کنند: الان تمام آسیب های ما از دو سوراخ است؛شهوت و غفلت .اولی با ازدواج حل می شود ،دومی با نماز. حالا می فهمم چرا پیامبر گفته است : من ازدنیای شما ،دو چیز را دوست دارم، زن را و نمازرا .چون این دوتا یک خاصیت دارند و جلوی فساد را می گیرند.(سایت اطلاعات نت -20 ژوئن 2007)حقیقت این است ، وقتیکه این دٌر افشانی ، حجت الاسلام را می خواندم ، نمی دانستم ،که آیا ، گریه بکنم و یا بخندم !آری ، این حضرات ، با این اندیشه ها ، در هزاره سوٌم ، بنام اسلام ، بر ملتی حکومت می کنند ،که حد اقل 5 هزار سال تاریخ مدٌون دارد. این مرد ،یک لحظه فکر نمی کند ،که برای تشکیل خانواده ، مرد و زن  قبل از هر چیز بایدنه تنها همدیگر را از لحاظ اخلاقی و روحی بشناسند، در عین حال باید   منبع کسب در آمد ، یعنی دارای شغل و حرفه مناسب ، با در آمد کافی داشته باشند ، تا بتوانند ، مایحتاج اولیه خود و خانواده شان را از لحاظ مسکن ، غذا ، پوشاک ، تحصیل ،  دوا و در مان ،تامین بکنند. در کشوری که حتی حقوق کار گران مشغول به کار را ما ه  های طولانی صاحبان کار خانه نمی پردازندو یا نمی توانند بپردازند ، مسئله مسکن و تغذیه یک مسئله حاد جامعه است ، چگونه می توان صحبت ازدواج کرد؟ اگر پیامبراسلام و خلفای راشدین و امامان شیعه به زنان متعدد علاقه داشتند ،و خواهران و دختران همدیگر را به عقد خود در می آوردند ، آنها منابع تامین ما یحتاج زندگی خود و خانواده هایشان را از طریق غزوات و جنگهای متعدد ، باج و خراج ، غارت  ، و اسیر گرفتن زنان ، دختران ،و پسر بچه و فروش آنان در بازار های مکه ومدینه  تامین می کردند. حجت الاسلام محسن قرائتی ، آیا تاریخ ظهور اسلام را نمی دانند؟ اگر نمی دانند ، چگونه به دیگران درس آسیب شناسی اجتماعی می دهند؟ این کدام مرد ایرانی است ،که امروز بتواند ، مثل امام حسن(ع) 62 زن داشته باشد؟این 62 زن را در کدام مسکن ، یا کدام قصرو کاخ مسکن بدهد؟با در آمد و حقوق کارمند ، کار گر ،انها نمی توانند حتی شکم خود و زن وبچه هایشان راسیر بکنند ، چگونه این حجت الاسام ، این چنین حرف مفت می زند. ؟ آیا این است حجت اسلام ؟ در ایران امروز چه کسی می تواند  شکم 62 زن را حتی با نان خالی سیر بکند ؟. حجت الاسلام ما آقای محسن قرائتی ،به قول هموطنان عزیز  اصفهانی ما، مزاح نمی فرمایند؟در هفته های گذشته وزیر کشورحجت السلام  آقای مصطفی پور محمدی در همایش « هم اندیشی حجاب ،و مسئولیت ها و اختیارات دولت اسلامی » که در قم سخن می گفتند ،« ...بر ضرورت ترویج جسورانه  ازدواج موقت در جامعه » تاکید کرد و خواستار گسترش ازدواج موقت در کشور شد.بلا فاصله پس از او ، یکی از روحانیون بلند پایه نیز در نماز  جمعه به صراحت خواستار اجرای چنین رویکردی شد و همانند وزیر کشور تاکید کرد که رواج از دواج موقت را نیاز های مهم کشور می داند .(ما خذ. سایت ایران امروز دوشنبه 4 ژوئن 2007)این نظریه پردازی ها در رابطه با آسیب های اجتماعی ، این بار از مغز متفکر  وزیر کشور ، جمهوری  اسلام ناب محمدی ، آقای خمینی مترشح می شود، که نه تنها ، واقعیت های جامعه را از جنبه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ،و حتی روانی-اجتماعی نمی تواند درک بکند ، بلکه خود این حضرات آیت الله هاو حجت اسلام ها هم به گفته خود نه باور دارند و نه حاضر اند ، چنین ازدواج های موقت ، شامل خواهران و دختران خود آنان باشد. صیغه ، یا متعه ، که فقط در فقه شیعه دوازده امامی شرعی و به  ظاهر  مورد قبول روحانیون است ، در واقعیت اجتماعی و فرهنگی ، در ایران ، مترادف با تن فروشی ، در پیراهن شرعی ، شناخته شده است.روحانیون شیعه ، برای شرعی نشان دادن آن ، از این نظریه فقهی استفاده ، یا سوء استفاده می کنند. آنها به این « منطق » بظاهر عقلانی تکیه میکنند ،« نباید حلال خدا را حرام کرد.» اگر ما بخواهیم این جمله را تحلیل بکنیم ، به این مثال ساده باید اشاره کرد .  در اسلام انگور میوه ایست حلال ، هر مسلمانی هرقدر دلش خواست می تواند ، از این میوه تناول بکند . اما اگر کسی انگور را تبدیل به شراب بکند و آنرا خود بخورد و یا بفروشد ، در اینجا ، طبق این نظریه آن فرد ، حلال خدا را به حرام تبدیل کرده است ،انگور حلال را به شراب حرام تبدیل کرده است. روحانیون شیعه این نظریه را اینبار در رابطه مرد و زن ، یا پسرو دختر جوان ، پیاده می کنند،و می گویند: بشر دارای غریزهً جنسی است ،که پروردگار این غریزه را در انسان آفریده است ، رابطه جنسی بین مرد وزن طبیعی و حلال است ، ولو این رابطه برای مدت محدود و موقتی باشد. منتها  این رابطه  ولو موقت ، باید تحت شرایط  شرعی و زیر نظرحضرات  روحانیون باشد!اولأ رابطه انسان ها ، خصوصأ رابطه جنسی ، یک رابطه بسیار پیچیده ، ناشی از عواطف ، روحی ،روانی ،و چه بسا فرهنگی ،ارزشی و حتی مالی می باشد.مسلمأ شرایط و تناسب سنی در روابط جنسی ، بین زن و مرد ، دختر و پسر جوان ، ، یکی از نکات مهم ،و مسلم است،که حقوق انسانی و اجتماعی حاکم در جامعه ، باید بر آن نظارت داشته باشد.رابطه یک پیر مرد 50 ساله با دختر بچه 9-10 ساله ، در جوامع بشری شایسته این نام ، امروز منسوخ و حتی جنایت محسوب می شود . بعلاوه اگر نسل جوان جامعه از طریق روانشناسان ، روانپزشکان ، مدد کاران اجتماعی ، در طول دوران تحصیل ، به مسائل وروابط جنسی و مسائل اجتماعی این روابط  آشنائی و آگاهی داشته باشند ، دخالت حجت السلام ها و آیت الله های رنگارنگ ، در این زمینه ، جایگاهی ندارند.غرایز جنسی ، بخشی از غرایزطبیعی  انسان است.نه تنها در این زمینه ، روحانیون ، نباید کوچکترین دخالتی بکنند ، بلکه ، این بخش از رفتار  انسان ها چه ربطی به دین و مذهب دارد ؟ منتها دخالت روحانیون ، ادیان مختلف ،در طول تاریخ  حتی روحانیون مسیحی کاتولیک ،که بنا به اصول دین خود باید تا پایان عمر  عزب و مجرد باشند ، در روابط جنسی انسان ها ، ، در اصل ، برای تحکیم قدرت خود ، در زندگی و حتی زندگی خصوصی  انسان ها است. بعلاوه در ایران امروز که بوسیله روحانیون حکومتی اداره می شود ،  خود این روحانیون ، هر گز حاضر نمی شوند ،که دختران و خواهران خود آنها ،  تن به ازدواج موقت بدهند.این تبلیغ ازدواج های موقت ، در نهایت برای «عیاشی های شرعی ! » بخشی از مردان  زنباره  است ،که بتوانند در چهارچوب شرع ، یک عده زنان و دختران فقیرو بی سرپرست و بدون در آمد مالی و پشتیبانی اجتماعی وروانی  را ، وسیله شهوت رانی « شرعی » خود قرار بدهند . برای اینکه این عرایضم ، جنبه افتراء و انگ زنی نباشد ، چند سطر زیر رادر رابطه با  صیغه و ازدواج موقت  ،به اطلاع  آیت الله ها و حجت السلام های و طلاب محترم کشور می رسانم .روحانیون  و طلاب محترم کشور ،اکنون که قریب به اتفاق شما ، علنأ بطور روشن ، از طریق رسانه های گروهی ، برای حفظ کیان و عمود خیمه اسلام ، از ازدواج موقت در چهار چوب شرعی ،  از  آن دفاع می کنید ، آیا فکر نمی کنید ،که برای ترویج آن ،لازم است  شما روحانیون در این کار خیر پیشقدم باشید ؟ چه جائی ملکوتی تر ،و روحانی تر از مراسم نماز جمعه در سطح کشور  است ،که جوانان غیرتمند مسلمان ، هر هفته برای اجرای مراسم نمازدر تمام شهر ها و شهرستان ها آنجا جمع می شوند، بنا به فرمایش  حجت السلام ، محسن قرائتی ، این جوانان ، مثل پیامبر اکرم(ص) حتما دو چیز را دوست دارند ، زن و نماز. آیا شایسته نیست که قبل از شروع خطبه های نمازدر سطح کشور  ، شما روحانیون محترم ، آدرس و شماره تلفن همراه و یا ثابت  خواهران و دختران خود را ، در اختیار جوانان نماز خوان حاضر در نماز جمعه بگذارید ،که این جوانان ، حلال خدا را حرام نکنند ؟ و حجج اسلام آ قایان محسن قرائتی ، ونور محمدی ، از مدافعان ازدواج موقتی ، باید در معرفی دختران و خواهران خود ، برای حفظ عمود خیمه اسلام ، بیش از همه پیشی بکنند ،و نگذارند جوانان غیور میسلمان ، به گناه آلوده شوند . ملت ایران اگر ملاحظه کرد ،که هر هفته آقایان روحانیون  حکومتی ، خواهران و دختران خود را به نماز گزاران و جوانان غیور مسلمان معرفی کردند ، آن موقع می توان قبول کرد ،که این حضرات به گفته های خود ، اعتقاد دارند و عمل هم می کنند. اما اگر ملاحظه کردید که آقایان در این « کار خیر !» پیش قدم نشدند ، پس مطمئن باشید ،که حرف مفت میزنند ومردم فریبی می کنند.در خاتمه این بخش را بایک شوخی لفظی که امروز در ایران ورد زبان ها است ، تقدیم خواننده گان می کنیم.- دانشجوی فضول دانشگاه امیرکبیر از امام جمعه نماز جماعت دانشگاه اش ،  حجت الاسلام  آفت زمانی می پرسد ، حاج آقا، چرا در اسلام ، زن نصف مرد محسوب می شود؟- جواب حجت الا سلام آفت زمانی : برای اینکه برای ما آخوند ها ،همان نصف پا ئین بدن زن مورد نیازوقابل  توجه است.!!!(ادامه دارد)حل  معمای ثروت های شرعی و غیر شرعی  حجت الاسلامی .- به قلم : کاظم رنجبر : دکتر در جامعه شناسی سیاسی . - اقتباس بطور کامل و یا به اختصار ، با ذکر نام نویسنده وسایت ، بلا مانع است .تاریخ 21 ژوئن 2007 

آخرین بروز رسانی ( ۰۵ شهريور ۱۳۸۶ )
 
 

دریافت آگاهی نامه

نشانی ایمیل شما:  
دریافت آگاهی نامه بیرون رفتن
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتشارات فرهنگ ایران
انتشارات فرهنگ ایران
گاهنامه فرهنگی
گاهنامه فرهنگی
گروه فرهنگ ایران
FaceBookFarhangiran
شاهنامه فردوسی
shahnameh
پرچم های ایران
Flag-Iran-5.jpg
پوشاک زنان ایرانی
جنگ ابزار های ارتش ایران
RSS های فرهنگ ایران
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Untitled Document
                              

Copyright © 2004, All rights reserved. Created by The Iranian cultural foundation
E-mail: webmaster[at]farhangiran.com